Opravdu potřebujete psát motivační dopis, když se ucházíte o práci? Musí být na každou pozici připravený jiný dopis? Čte jej vůbec někdo? Odpověď zní 3xANO.
Nejčastější způsob jak zareagovat na pracovní nabídku je, že posíláte svůj životopis a motivační dopis.
V životopisu uvádíte, kdo jste a co máte za sebou, s čím jste se profesně setkali. Ale motivační dopis plní naprosto jinou roli. Sdělujete jím zaměstnavateli, proč právě vy jste tím vhodným uchazečem, co vás motivuje právě pro danou pracovní pozici a jaký je váš přínos pro firmu. Je to vaše vizitka, tudíž si na tvorbě dejte záležet. Uvědomte si, že jaké informace o sobě sdělíte, rozhodne, zda budete pozváni na pohovor, či nikoliv.
Ovšem zvolit správná slova, umět vyzdvihnout své kvality, zkušenosti, dovednosti a nejlépe uvést nějaké vaše konkrétní výsledky, to už zabere nějaký čas a dovede potrápit. Pokud si s tím lámete hlavu, chcete ušetřit čas a mít motivační dopis, který chtějí personalisté číst, vytvořím vám motivační dopis na míru.
Pojďme se tedy podívat na to, jak napsat motivační dopis, aby zaujal a zároveň splňoval, co od něj personalisté očekávají.
Zde je 5 užitečných rad, jak napsat motivační dopis:
„Motivační dopis posílejte VŽDY!“
(více tak personalistu navnadíte, zaujmete a přesvědčíte, že jste ten pravý uchazeč)
1/2 až 2/3 stránky A4. V úvodu uveďte kontaktní údaje, komu motivační dopis adresujete. (titul, jméno, pozici a adresu společnosti) a zvolte vhodné oslovení. Většinou je jméno personalisty, nebo jiné pověřené osoby v inzerátu uvedeno. Pokud ne, stačí klasické „Dobrý den“.
Informace o vás je dobré rozložit na 3 části (odstavce).
Kdy v první části uvedete, o jakou pracovní pozici se zajímáte a kde jste se o ní dozvěděli. Firma, u které ucházíte o místo, může mít vypsané inzeráty na více pracovních pozic a potřebuje se rychle zorientovat, o kterou se ucházíte právě vy.
Příklad: „Zaujala mě vaše nabídka pracovní pozice „Asistentka marketingu“, o které jsem se dozvěděla na www.jobs.cz dne 1. 7. 2018. Ráda bych se o toto místo ucházela, protože“…
Zaměstnavatelé zjišťují a zajímají se, proč se ucházíte o pracovní pozici. Zde je prostor ve druhém odstavci.
Stručně shrňte vaše dosavadní zkušenosti, schopnosti a vědomosti (samozřejmě co nejlépe přizpůsobené a odpovídající pracovnímu místu, o které se ucházíte). V žádném případě nekopírujte informace ze životopisu, ale buďte kreativnější. Používejte slovesa tipu, zodpovídal jsem, založil jsem, vedl jsem, dosáhl jsem……
A hlavně, tvořte na každou pracovní pozici jiný motivační dopis. Asi jiný motiv máte pro práci Asistentky marketingu a jiný pro Office manažerku, nebo Nákupčí.
Příklad: „Jako Obchodní manažer jsem zodpovídal za akvizice nových klientů z Německa, Polska a Maďarska. Aktivně jsem využíval anglický a německý jazyk při jednáních.“ …
Pokud jste manažer/ka, uveďte, jaký projekt jste vedli, nebo jaké konkrétní kroky jste podnikli, aby se zvýšila produktivita na vašem oddělení apod.
A jsme ve 3. odstavci. Zde dáme celému motivačnímu dopisu pozitivní závěr.
Příklad: „Jsem zvyklý/á pracovat profesionálně a svědomitě. Jsem zaměřený/á na cíle a za svůj úspěch považuji kariérní postup ve své profesní dráze.“
„Rád bych se stal součástí vašeho týmu a svými dosavadními zkušenostmi přispěl k rozvoji vaší společnosti.“
„Budu rád/a za možnost osobního pohovoru, kde se Vám mohu představit a ujasnit, jak bych mohl/a být prospěšná vaší společnosti.“
Nezapomeňte na aktuální datum.
Hodně úspěchů vám přeji.
Zuzana Zelená