Napsat svůj první životopis může být dosti nelehký a stresující úkol. Jako čerství absolventi si určitě říkáte, co do takového životopisu psát, pokud ještě nemáte pracovní ani podnikatelské zkušenosti. Je zapotřebí dodržet pár základních pravidel a hned je to jednodušší.
Pojďme se na to podívat:
Životopis (CV, Curriculum vitae – latinsky běh života) je vlastně takový souhrn vašich dovedností a praxe a je potřeba si uvědomit, že personalista mu věnuje cca 7-20 vteřin, aby zjistil potřebné informace.
Abyste zaujali personalistu a přinutili jej věnovat vašemu životopisu více času, dejte si záležet při jeho tvorbě. V případě, že jako absolvent po škole ještě žádnou praxi nemáte, zaměřte se v popisu na své pracovní cíle.
Napište si na kus papíru, co vás zajímá, jaká práce by vás bavila, čeho byste chtěli dosáhnout a zkuste si poznámky projít tzv. cizíma očima. Napište si také, jaké vlastnosti vás vystihují, nebo požádejte své známé, blízké, aby o vás napsali pár řádků – dozvíte se, jak vás vnímá vaše okolí.
Tyto informace vám usnadní startovací pozici při psaní CV.
A jak tedy napsat životopis?
Je potřeba si uvědomit, že životopis musí splňovat technickou i obsahovou stránku.
Pro personalistu musí být jasný, stručný a přehledný. Pokud si přesto nevíte rady, nechcete trávit čas na přemýšlením jak životopis napsat, kontaktujte mě a vytvořím vám životopis na míru.
Životopis by neměl přesáhnout jednu max. dvě strany A4
Používejte jeden typ písma (např. Arial) a velikost písma (ideálně 12). Zvýraznit můžete nadpisy, nebo klíčová slova. Vyhněte se použití více typů písma a také to nepřehánějte s použitím barev. Je to dokument, který vás reprezentuje, ne obrázek na nástěnku. Pamatujte na pravidlo, že méně, znamená více.
Nejlepší je použít pro název: CV Jméno a Příjmení, případně pozici
Názvy typu Moje CV, nebo pouze životopis (což vám ve vašem PC je jasné – personalistovi to však práci neulehčí a trochu jej odradíte, ne-li úplně). Nejčastěji používané formáty jsou DOC., DOCX., RTF., PDF.
Zdůrazněte své pozitivní vlastnosti, zodpovědnost, cílevědomost a zájem přispět k rozvoji společnosti, u které se hlásíte o místo. Uveďte, pokud jste byli členy nějakého spolku, studentské organizace apod. Leccos tím o sobě napovíte a nikdy nevíte, koho oslovíte.
Jakým tématem jste se zabývali v diplomové práci, jaké ohodnocení jste získali, zda jste vedl nějaký tým studentů, nebo se zúčastnili výměnného pobytu – případně co vám to dalo, čím vás to obohatilo.
V dnešní době už se skoro bez základů práce na PC neobejdete a personalisté tyto znalosti často vyžadují i u dělnických profesí.
A pokud se zajímáte o místo např. v oblasti péče o zákazníka, PR, marketingu, žurnalistiky apod., nezapomeňte napsat, že se orientujete v oblasti sociálních sítí. (Samozřejmě, pokud se tvrzení zakládá na pravdě).
LinkedIn je jedním ze zdrojů, kde většina personalistů, recruiterů a headhunterů hledá své potenciální zaměstnance a určitě jim váš profil nebude lhostejný. Zaměstnavatele zajímá, jak se prezentujete.
I když jste na sociálních sítích „Guru“ – myslete na to, že nevhodné fotografie (z dovolené, s domácím mazlíčkem apod.) a nevhodné statusy, vás mohou diskvalifikovat z pozvání na pracovní pohovor. Raději si udělejte na svých profilech „úklid“.
Ať se Vám daří
Zuzana Zelená
Váš průvodce na cestě ke spokojenému zaměstnání