Bez ohledu na to, zda vás čeká pohovor na top manažerskou nebo základní administrativní pozici, jsou určité typy otázek, které se vyskytují snad na každém takovém pracovním interview.
Mnoho lidí má z této otázky obavy, protože jim není jasné, co přesně personalista v odpovědi hledá.
Představte si situaci: Jste pozváni na pohovor, super, dostavíte se včas, sedíte v krásné zasedací místnosti, před vámi personalista a najednou BUM: „Řekněte mi něco o sobě.“
„Hmmmm, a co teď????“
„Pocházím z malé vesničky z chudých poměrů…a chtěl bych být manažerem ve vaší firmě.“ Tak takto asi ne.
Co tím personalista myslí? Co chce slyšet? Zajímá jej osobní život, nebo pracovní?
Zaměstnavatel určitě nechce slyšet vše o vašem životě od narození.
Pojďme se na to podívat.
Tato otázka může mít více obměn:
(Povězte mi něco o sobě, Co by o vás řekli kolegové?, Představte se nám, Co bychom o vás měli vědět?…)
Z pravidla taková otázka zazní na začátku pohovoru. Je vhodná pro budování vztahů a jakési prolomení ledu – navození správné atmosféry. Dobrou zprávou je, že se správnou přípravou můžete tuto otázku použít ve svůj prospěch. Vždyť se teď dostáváte do role režiséra situace. A pokud ji chytnete za správný konec, můžete zvýraznit své silné stránky a získat si důvěru.
Nepodceňujte tedy přípravu a nekažte si první dojem hned od počátku. Zkuste si Pohovor na zkoušku.
Zde je to, co personalista chce skutečně vědět:
Tato otázka může být položena k odhalení vaší osobnosti. Co je pro vás důležité, vaše rodina, vaše práce, získaná ocenění, další vzdělávání… Může být použita i proto, aby tazatel zjistil, zda jste správně pochopil pracovní pozici, anebo co je podle vás nejdůležitější povinností ideálního kandidáta.
Vaše odpověď ukáže, jak moc věříte v sebe a své dovednosti.
Proto doporučuji i ve svém e-booku 15 kroků k získání spokojené práce ke stažení zde, se před tím, než začnete hledat práci zamyslet a ujasnit si, co vlastně hledáte, co vás naplňuje, jaká je vaše hodnota a jaký přínos z vás firma může mít.
Až v tomto budete mít jasno, budete si víc věřit a lépe prodáte své kvality.
Stejně jako je důležitá vaše odpověď na uvedenou otázku, je důležitý i způsob, jakým na ni odpovíte. Také hodně vypovídá o tom, jak zvládnete tlak ve vaší nové roli.
A určitě co byste si přáli, je, aby si personalista vzpomněl právě na vás, když bude hodnotit pohovory uplynulého dne. Takže buďte originální.
Jak tedy na takovou otázku?
Poradím vám pár zásad, kterých byste se měli držet:
Př. „A co byste chtěli vědět?“
Dali byste tak najevo, že nejste připraveni a není to ani profesionální.
(personalista má jistě váš životopis vytištěný před sebou a tyto informace už četl) Zajímáte jej vy a teď máte nejideálnější možnost se nejvíce prodat a vyzdvihnout vaše kvality.
Nejlepší by bylo, kdybyste se zmínili o svých úspěších, výsledcích, kterých jste dosáhli. Buďte konkrétní!
Mějte připravené dvě nebo tři věci, o kterých budete povídat. Nejdéle však na dvě minuty. Samozřejmě se budete snažit dle reakcí a situace délku povídání přizpůsobit.
Poskytněte užitečné informace. Určitě ne: „Jsem Anička Nováková, účetní a hledám firmu, kde bych mohla dělat, co umím“.
Pokud vzbudíte míru zájmu, věřte, že budete mít možnost se rozpovídat později.
Uvědomte si, že personalista, nebo manažer, který s vámi pohovor provádí, má nějaká očekávání a pokud jste si dobře přečetli inzerát, měli byste být schopni posoudit, koho chtějí.
Moje rady:
Moje doporučení:
Jakmile budete mít přípravu za sebou a budete vědět, o čem chcete povídat, jak nejlépe se představit, zkuste si to doma před zrcadlem. Nebo požádejte své známé a zkuste jim vše odprezentovat. Získáte zpětnou vazbu a nácvik.
Pokud potřebujete odbourat prvotní strachy a chcete si při pohovoru více věřit, pojďte si zkusit Pohovor na zkoušku.
Mějte pohodový den.